چرا بازدید از سایت از طریق گوگل مفید است

27 خرداد, 1401 | 0 نظر

بحث تاثیرگذاری CTR یا نرخ کلیک در نتایج گوگل سال هاست که توسط گوگل صراحتا به عنوان یک معیار و متریک در جهت ارزیابی کیفی وبسایت ها برای رنک گیری معرفی شده. اما چیزی که گوگل به آن اشاره کرده صرفا این است که در صورتی که شما کلیک بگیرید و نرخ بازگشت شما پایین باشد برای شما مفید است. 

حالا میخواهیم با هم بررسی های انجام شده متخصصان و فعالان حوزه سئو پیرامون تاثیر نرخ کلیک گوگلی در رشد رنکینگ را واکاوی کنیم. اگر در حوزه سئو فعال بوده باشید احتمالا با وبسایت MOZ آشنایی دارید. این کمپانی از سال ها پیش در راستای کمک به بهینه سازی وبسایت ها برای موتور های جستجو به خصوص گوگل فعالیت میکند.

یکی از مدیران ارشد این کمپانی به نام رند فیشکین در سال 2014 با کنجکاوی که در رابطه با موضوع رنک گیری بهتر وبسایت هایی که از طریق گوگل کلیک بیشتر دریافت میکنند، داشت نظریه ای را در توییتر مطرح کرد و از دنبال کنندگان خود درخواست کرد که یک کلمه کلیدی مشخص را در گوگل جستجو کنند و روی نتیجه مشخصی که معرفی کرده (وبسایت MOZ) کلیک کنند.

جایگاه اولیه کلمه کلیدی پیش از بازدید سایت

همانطور که در عکس بالا مشاهده میکنید او کلمه کلیدی “imec Lab” را به عنوان کیوورد هدف با رتبه 7 انتخاب کرد و در ساعت 6:03 آپریل 2014 اسکرین شات گرفت و آماده شروع تست و تئوری خود در رابطه با تاثیر CTR بالا در رنک گیری شد.

همانطور که در اسکرین شات فوق مشاهده میکنید، این توییت در ساعت 6:07 عصر، 30 آپریل سال 2014 منتشر شد و در آن از کاربرانی که او را در توییتر دنبال میکنند درخواست کرد که در این تئوری به او کمک کنند.

طی ساعات آتی کاربران توییتر، در راستای درخواستی که از آنها داشت اقدام کردند و به توییت او پاسخ دادند. اما اتفاقی که افتاد خیره کننده بود.

پاسخ توییت کاربران برای بازدید از گوگل

من تخمین می زنم بین 175 تا 250 نفر احتمالاً این توییت را دیده اند و اقدام به جستجو و کلیک کرده اند (اگرچه دانستن این تعداد به طور قطعی دشوار است). خود پست وبلاگ در 30 آپریل 228 بازدید از Google دریافت کرده، و من حدس می‌زنم که اکثر این بازدیدها از توییت بوده باشد. برای مقایسه، در 29 آپریل (روز قبل)، ترافیک جستجوی Google تنها 7 بازدید از صفحه را به خود اختصاص داده است.

پاسخ توییت کاربران برای بازدید از گوگل

متن بالا عیناً توضیحاتی است که رند فیشکین در رابطه با بازدیدهایی که روز 30 آپریل از طریق گوگل داشته، در وبلاگ شخصی خود یادداشت کرده.

اما اتفاق جالب و خیره کننده ماجرا اینه که تقریبا 3 ساعت بعد از توییت ، حدود ساعت 9:01 طبق گزارشاتی که فالوورها در توییتر داده بودند واقعا رنک سایت MOZ برای این کیوورد به لینک 1 گوگل رسیده بود! (حداقل در جستجوهای غیر لوکالایز در آمریکا )

پاسخ توییت کاربران برای بازدید از گوگل

نظر کارمند سئو درباره جستجو و بازدید سایت از گوگل

اجازه بدید که صراحتا بیان کنیم، اینکه در سال 2014 این اتفاق افتاده شواهد کافی نیست تا به طور قطعی بگوییم که گوگل از کوئری ها و حجم کلیک برای رتبه بندی صفحات وب استفاده می کند. ممکن است فاکتورهای مهم دیگری هم لحاظ شده باشد ولی آنچه که مشخص است این است که این صفحه به سرعت در حوزه سرچ لوکال آمریکا به رتبه های بالا دست یافته. البته ممکن است این رنک گیری موقتی بوده باشد تا گوگل نسبت به کلیک های دریافتی در روزهای آتی هم سنجش و ارزیابی دقیق تری داشته باشد. آقای رند فیشکین خود در بلاگ شخصی عنوان کرده که در دیتابیس های لوکیشن های دیگر همچون کانادا (google.ca)، استرالیا (google.com.au)، آفریقا جنوبی (google.co.za) و … این بهبود رتبه حاصل نشده. بنا براین تا اینجا مطمئن هستیم که رشد و بهبود رتبه در لوکال آمریکا (google.com) که بیشتر کاربران جستجو کننده از توییتر اقامت داشته اند تاثیر گرفته.

آنچه امروز به تجربه متوجه آن شده ایم این است که اگر سیستم “کارمند سئو ویزیت” برای بازدید واقعی سایت از گوگل ، در سال 2014 وجود داشت به راحتی هر وبسایتی را میتوانستیم ظرف مدت چند ساعت به لینک 1 گوگل برسانیم(البته وبسایت هایی که در رنج 1 تا 10 SERP قرار دارند). اما گوگل پس از مدتی با توجه به اینکه دائما زیر ذره بین افراد متخصص این حوزه است آپدیت جدیدی را به هسته موتور جستجو خود اضافه کرد که سرعت تاثیر پذیری میزان نرخ کلیک معقولانه تر و حساب شده تر باشد. با این تفاسیر امروز در سال 2022 که این ویژگی گوگل تا حدود زیادی پخته تر شده دیگر همچون سابق نمیشود چند ساعته و یا حتی چند روزه لینک 1 را تصاحب کرد.

طبق تحقیقاتی که ما از شروع استارت آپ کارمندسئو ویزیت داشتیم، بهبود رتبه در ازای نرخ کلیک تقریبا از 5 تا 10 روز پس از شروع کلیک ها، به صورت یک پله یک پله آغاز میشود. نکته جالب اینجاست که ما متوجه شدیم که گوگل تا 3 الی 4 رتبه وبسایت شما را رشد میدهد و نرخ کلیک ها را با رتبه قبلی شما مقایسه میکند. جالبه نه؟ گوگل امروزه تا این حد هوشمند عمل میکند. اما ما هم به اندازه تیم اجرایی گوگل هوشمند هستیم پس بلافاصله CTR را با توجه به رشد رتبه افزایش میدهیم و تعداد بازدیدها را متناوب نگاه میداریم.

حالا با توجه به اینکه گوگل میخواد تست بکنه ببینه بازدیدها ارگانیک هست یا نه ممکنه شما رو توی الگوریتم پیجن یا کبوتر(pigeon algorithm) بندازه و به شما افت رتبه موقت بده. کاری که ما میکنیم اینه که اینجا CTR بر حسب افت رتبه تنطیم میکنیم و کارمندهای کمتری روی لینک شما کلیک خواهند کرد. ما با تست و آزمون خطا بسیار به فرمول و راهکارهای خاص و منحصر به فردی رسیدیم که شاید یکی از معدود تیم های imec باشیم که تونسته به این شیوه الگوریتم های گوگل رو به چالش بکشه.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
دریافت مشاوره...
Scan the code
👋 سلام
جهت دریافت پاسخ سوالات خود و دریافت مشاوره پیام بدهید.